Cornwall, ahol a szív nagyobbat dobban... (útikalauz)

2018.08.09

"Amikor egy - egy utazásom után az ismerőseimnek a fotókat megmutattam, többen is kiegészítették az egyébként dicsérő szavaikat, azzal hogy Cornwallba menjek el... Amikor megkérdeztem, hogy ott hová, senki nem tudott konrét célt megnevezni... Így vált Cornwall egyre misztikusabbá és számomra egyre inkább kihívássá."

Ezekkel a sorokkal kezdtem a Cornwallról szóló élménybeszámolómat, miután hazaérkeztem a 2 napos felfedező utamról. Elhatároztam, hogy az élménybeszámolók mellett útikalauzt is indítok, és csokorba gyűjtöm Anglia lenyűgöző helyeit, legyen az tengerpart, vagy éppen London. Az első útikalauz természetesen Cornwallt mutatja be.

Cornwall, délnyugat Anglia hol trópusi, hol mesébe illő hangulatot árasztó megyéje elsősorban nyaraláshoz ideális, egyrészt a távolság, másrészt a sok csodálatos helyszín miatt. Londonból gépkocsival, busszal és vonattal is egyszerűen megközelíthető. Busszal 9 óra alatt, vonattal és autóval is körülbelül 5 óra alatt érhetünk Penzanceba (ejtsd: Penzansz), illetve busszal és vonattal is 7,5 óra alatt, autóval 5 óra alatt Newquayba (ejtsd: Nyúki). Mindkét városból számtalan varázslatos helyszínt kereshetünk fel.

Online jegyvásárlás:

A busz a Victoria Coach stationról éjjel 11 órakor, a vonat Paddington állomásról reggel 6:35-kor indul. Attól függően, hogy milyen nyaralást tervezünk Newquay, Penzance vagy St. Ives ideális választás. Penzanceból az Atlantic Coaster óránként induló járataival pár fontért juthatunk el St. Ivesba (ejtsd Szent Ájvsz).

Ha főként pihenni, fürödni, szórakozni vágyunk egy lenyűgöző, ám nyüzsgő városkában, és "csak" egy-két nap szeretnénk a környékbeli természeti csodákat - Porthcurno Beach, Pedn Vounder Beach, Minack Theatre, Land's End és Kynance Cove - felkeresni, akkor St. Ivesban vagy Penzanceban válasszunk szállást. Ha viszont az aktív pihenést választjuk és Cornwall északi részeire szeretnénk eljutni, mint például Lost Gardens, Eden Project vagy Tintagel, akkor Newquay ideális választás. A szálloda árak magasak, de a hostelek, kempingek megfizethetők bárki számára.

St. Ives virágokkal borított, szűk, mediterrán hangulatot árasztó macskaköves utcácskáiban járva, hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy még mindig Angliában járunk, a horvát, görög vagy olasz nyarakra emlékeztetnek...

A kikötő apálykor gyönyörű látványt nyújt, a parton a homokban napozhatunk, a sekély vízben hűsölhetünk, csónakot, szörföt bérelhetünk, illetve jegyet vásárolhatunk fóka vagy delfinlesre induló hajókra. Gyerekekkel is ideális nyaralóhely.

A kikötőtől akár a sirályokkal szegélyezett promenádon, akár az üzletekkel, éttermekkel, kávézókkal és túristákkal teli, nyüzsgő sétáló útcákban is megközelíthetjük a "Kék Zászló" díjnyertes Porthminster Beachet, St. Ives átlátszó kék vizű, homokos strandját.

A vízmélység ideális, s bár a víz hidegebb mint a déli országokban, a testünk megszokja és ugyanúgy úszhatunk, matracozhatunk, mint bárhol. A parton lifeguardok, büfék, wc, öltöző, pálmafák, parkok találhatók és napágyak, szörfök bérelhetők.

St. Ivesból az Atlantic Coaster - nyitott tetejű, emeletes - járataival juthatunk el minden tengerparti faluba és helyszínre, így Porthcurnobe (ejtsd Portkörnő) és Land's Endre is. Ha autóval keressük fel Porthcurnot, és Land's End-et, mindkét helyen hatalmas parkoló áll rendelkezésre, a buszmegálló mellett.

Land's End különlegessége az útjelzőtábla, amely mutatja, hogy milyen messze vagyunk New Yorktól vagy a Scilly Szigetektől, de ha befizetünk egy fényképre, akkor a saját városunk nevét és távolságát helyezhetjük ki a táblára.

A gyalogos ösvényeken körbe járhatjuk a partokat, gyönyörködhetünk a sziklákat elemi erővel ostromló Atlanti óceánban, vagy suvenirt vásárolhatunk a világvégén felépített kis ajándéküzletben.

A buszhoz, autóhoz visszaindulva büfék, kávézók, fagyizók sora hívogat asztalaihoz, mintha tudnák, hogy a következő úticélok elfeledtetik velünk, hogy együnk, így bátran csábuljunk el és kóstoljuk meg a Cornish pastyt, vagy csak együnk egy hot-dogot.

Ha csak egyetlen helyszínt választhatnánk amit felkereshetünk, ha Cornwallban járunk, akkor csakis Portcurno jöhetne számításba, annak ellenére, hogy leginkább az érintetlen természet, ami ránk vár. Itt is található strand, a Porthcurno Beach, átlátszó tiszta vizével és homokos partjával. A Minack Theatre teraszáról elénk tárul a három beach, a Porthcurno, a Carn Kizzie és a legtávolabbi a trópusi hangulatú Pedn Vounder.

A buszról leszállva célszerű először a Minack Theatret felkeresni, ez a legkönnyebb terep, aszfaltozott úton juthatunk fel, csak az autókra kell odafigyelnünk. A buszmegállónál is és fenn a színháznál is található nyilvános wc és büfé, a színháznál ajándékbolt és kis kertészet is.

A Rowena Cade által megálmodott szabadtéri színház esetében a lenyűgöző szó nem elég, hogy kifejezze azt a látványt és a hangulatot, ami fogad minket. A sziklás domboldalban kialakított és virágokkal, kaktuszokkal borított szabadtéri színházban esténként az előadások, nappal a látvány varázsol el, ejt rabul minket.

Ha rátudjuk szánni magunkat, hogy a természet és ember alkotta csodától búcsút vegyünk, célszerű visszafelé is az aszfaltozott utat választani, a hegyoldalon levezető rövidebb gyalogos ösvény helyett, mert ott gyorsabban tudunk haladni. A buszmegállóhoz visszaérve eldönthetjük, hogy a Porthcurno Beach vagy a Pedn Vounder felé induljunk. A Porthcurno Beach könnyű terep és nyüzsgő strand, tiszta vízzel és épp ezért rengeteg napozó angollal és túristával.

A víz mélység és minőség hasonló St. Ives strandjához, life guard állomás is található, de ide itallal és étellel felszerelkezve érkezzünk, ha hosszabb időt szeretnénk itt tölteni, mert csak egy fagyizó és egy kávézó áll a vendégek rendelkezésére.

Ha viszont hamisitatlan trópusi hangulatra vágyunk és elég elszántak is vagyunk, akkor a Pedn Voundert akár egésznapos programnak is beiktathatjuk. Ezt a strandot azonban csak kellő felkészültség mellett keressük fel, mert komoly kihívást jelent megközelíteni. Megfelelő lábbeli és elegendő folyadék nélkül illetve 10 év alatti gyermekkel semmiképpen ne induljunk neki.

Az ösvény kezdeti szakasza emelkedő, később vízszintes, normál terep, folyadék pótláson kívül egyéb nehézséget nem jelent. A látvány lenyűgöző ahogy közeledünk, és folyamatosan fotózásra késztet.

Pedn Voundert az apály teszi különlegessé, mert a visszahúzódó tengerben először egy kerek "szárazföld-sziget" jelenik meg, mielőtt a teljes öböl szárazzá változna. Ha Porthcurno Beachről a hegyoldalon, a gyalogos ösvényen közelítjük meg a Minack Theatret a délelőtti órákban, akkor éppen láthatjuk a szigetet.

Dagálykor a magasból látható jól a világos folt, ahová besétálhatunk, beúszhatunk a kristálytiszta, azúrkék vízben.

Ahogy közeledünk az öböl felé az ösvényen, az utolsó szakasz komoly kihívás elé állít, közel függőleges sziklás hegyoldalon kell leereszkedni, kiálló sziklákon lépni, csúszni le, ezért a megfelelő cipő elengedhetetlen felszerelés, ahogyan a hátizsák is, hogy mindkét kezünk szabad legyen és kapaszkodni tudjunk, és hölgyeknek célszerű szoknya helyett rövidnadrágot venni aznap.

Ha nem szeretnénk a meredek sziklafalat megmászni, akkor kellő körültekintéssel és szervezéssel apálykor a parton is megközelíthető, akkor azonban időben el kell indulni visszafelé. Az árapály információ segítségével hozzunk megfontolt döntést:

Miután kifürödtük, kinapoztuk magunkat Porthcurnoben, hazafelé mindenképp látogassunk el a körülbelül 1 órányira levő Marazionba, a St. Michaels hegyet megnézni vagy felkeresni. Az Atlantic Coaster járatával Penzanceba, onnan a St. Ivesba induló járatárattal juthatunk el Marazionba.

Apálykor a töltés nincs víz alatt, így akár át is sétálhatunk a szigetre, amelyen a XIII. században épült vár áll. Az árapály információ ebben is segítségünkre lehet:

Dagálykor csónakok követik egymást és hozzák - viszik a túristákat.

A parttól nem messze a kis sziget-kikötőhöz szintén töltés vezet, s amíg a dagály el nem lepi, a csónakok itt is felveszik és kiteszik az induló vagy érkező utasokat.

A víz itt sekély, fürdésre nem igazán alkalmas, de ide nem is azért jövünk. A látvány, a hely különlegessége magával ragad, úgy érezzük, mintha megállt volna az idő.

Ha Cornwall déli csücskében nyaralunk, nem hagyhatjuk ki a Lizard félszigeten található Kynance Coveot sem (ejtsd Kájnensz káv). Penzanceból busszal juthatunk el Helstonba, majd gyalogos ösvényeken közelíthető meg a varázslatos vízpart.

A buszmegállótól vagy a parkolótól 10 - 15 perc séta a tenger, attól függően, hogy apálykor vagy dagálykor érkezünk, a rövidebb vagy hosszabb gyalogos ösvényen, amit tábla jelez amikor elindulunk.

Ahogyan azt már Cornwallban megszokhattuk, a víz kristálytiszta és ideális mélységű, fürdésre tökéletesen alkalmas. Apálykor széles homokhíd "születik" és köti össze a szárazföldet az Atlanti óceánba nyúló sziklákkal.

Mielőtt visszautaznánk Penzanceba, sétáljunk el Anglia legdélibb pontjára a hófehér világítótoronyhoz a már jólismert gyalogos ösvényen, amely behálózza az angol tengerpartokat.

A szörf és az aktív pihenés szerelmeseinek ideális úticél Newquay.

A városban különböző strandok, homokos, sziklás partok, állatkert, aquárium, vízi vidámpark és kikötő is található... A nemzetközileg elismert Fistral beach hatalmas hullámaival nem csak a szörfösöket ragadja magával...

További helyszínekkel bővül az útikalauz a későbbiekben, mind a magam, mind a Ti utazásaitok alapján. Akinek vannak Cornwallról tapasztalatai, fotói, információi és szeretné itt közkinccsé tenni az keressen bátran. Keynance Cove az első ebben a sorban, a fotókat és információkat Éva Goralszki osztotta meg velünk.

London, 2018. augusztus 11.

Judy Tailor

Előkészületben:

- London útikalauz (készül)