Digitális ügyintézés, elektronikus pereskedés

Az internet és a digitális világ számtalan negatív hatása mellett, ne feledkezzünk meg azokról a lehetőségekről sem, amelyek megkönnyítik az életünket... Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy Londonban a számítógépem előtt ülve - személyes megjelenés és ügyvéd nélkül - váljak el... Ahogyan az is elképzelhetetlen lett volna, hogy személyes megjelenés, vagy postán küldött saját kézzel aláírt küldemény helyett, elektronikusan levelezve intézzük az ügyeinket... Ma mindkettőre lehetőség van... S ezek csak egy - egy lehetőség az "E - PER" és az "E - Papír" számtalan funkciója közül...


Mindkét szolgáltatás feltétele, hogy ügyfélkapuval rendelkezzünk, amit bármelyik Kormányablakban 5 perc alatt elkészítenek részünkre, vagy megfelelő okmánnyal mi magunk is elvégezhetjük az online regisztrációt. 

E-PER

Az E - Per szolgáltatást igénybe veheti mindenki függetlenül attól, hogy a régi vagy az új Ppt. szerint pereskedik, vagyis 2018. január 1. előtt vagy után indult a per. A program és a nyomtatványok is megegyeznek, azonban mivel a jogi szabályozás eltérő a két esetben, a Bíróság weboldalán a 2018. január 1. előtt indított perek esetén az "E-PER 2016" néven, a 2018. január 1.-én és azt követően indult eljárások esetén az "E-PER 2018" néven találunk információt.


Ha már rendelkezünk ügyfélkapuval, nincs más dolgunk mint a számítógépünkre telepíteni az "ÁNYK" programot, amellyel a nyomtatványt és mellékleteit az ügyfélkapun keresztül továbbíthatjuk a Bíróság részére, illetve az iratokat mi is azon keresztül kapjuk meg a tárhelyünkre. A program telepítését az alábbi videó részletesen bemutatja.


Ha telepítettük a programot, a Bíróság weboldalán nézzük meg mi a nyomtatvány száma amire szükségünk van: 


A nyomtatvány feltelepítéséhez indítsuk el az ÁNYK programot, és a főmenüben kattintsunk a "szerviz"-re, majd a megjelenő ablakban a "frissítések"-re. Az itt lenyíló kis ablakban vegyük ki a NAV és VPOP pipákat, csak az "OBHGEPI" mellett maradjon, hogy csak azokat listázza ki nekünk. Kattintsunk a "tovább" gombra, majd a megjelenő ablakban az "ujdonságok2" fülre. A "név" oszlopot szélesítsük, hogy a nyomtatvány teljes nevét lássuk, majd a listában keressük meg a kívánt számú nyomtatványt és a mellette levő "telepítendő" kockát pipáljuk ki és kattintsunk a "telepít" gombra.


Ha a nyomtatványt telepítettük, írjuk meg a beadványt. Ha számítógépünkön nincs office, akkor a google dokumentumok alkalmazásban is megtehetjük. A kész dokumentumot mentsük le pdf formátumba, s azt csatoljuk az ÁNYK programba, miután ott a nyomtatványt kitöltöttük. 


A nyomtatvány kitöltése az ÁNYK program inditásakor az "adatok" menüben az "új nyomtatvány" -ra kattintva, vagy a "adatok" menü alatt levő ikonra kattintva történhet. A megjelenő ablakban jelöljük ki a nyomtatványt, majd kattintsunk a "megnyitás"-ra. Polgári perben, például válóperben, a per indítása a P01 nyomtatvánnyal történik, a további bizonyítási iratok beküldése a P10 nyomtatvánnyal, míg a fellebbezés a P02 nyomtatvány kitöltésével és beküldésével történik. Fényképeket önállóan nem lehet csatolni a programba, ezért azokat egy önálló word fájlba egyenként illesszük be, majd a fájlt pl. mellékletek néven mentsük le pdf formátumban és azt csatoljuk az ÁNYK ba. Az iratba ne felejtsük el jelezni, hogy a perben keletkezett iratok megküldését részünkre, elektronikus úton kérjük.


Ha a nyomtatvány nevére kattintunk az megjelenik az ablakban és hozzáláthatunk a kitöltéséhez. A Bíróság weboldalán  - az alábbi  linkről - a nyomtatvány kitöltési útmutatóját célszerű letölteni, és az alapján végezni a kitöltést. A hibákat a program jelzi, azokat javítani szükséges, továbbítani csak akkor tudjuk, ha minden hibát kijavítottunk. 


Ha a peres iratot külön dokumentumban küldjük meg a Bíróság részére, azt csatoljuk a nyomtatvány mellé. Az "Adatok" menüben a "Csatolmányok kezelése" majd a "Hozzáadás" gombra kattintsunk, keressük meg a dokumentumot és töltsük fel. 

Miután a nyomtatványt kitöltöttük, a mellékletet csatoltuk, kattintsunk a "Kapcsolat az Ügyfélkapuval" menüre, majd a megjelenő ablakban a "Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre", és végül a párbeszéd panelen az "igen"-re. Amennyiben hibát talál a kitöltésben azt kilistázza tételesen és kitudjuk javítani. 


Ha a hibákat kijavítottuk, az ügyfélkapu bejelentkező ablak, az "azonosítási ügynök" jelenik meg, s bejelentkezés után megtörténik a nyomtatvány és csatolmányai titkosítása. Ezt követően elérhetővé válik a "Kapcsolat az Ügyfélkapuval" menüben a "Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül" sor is, amire kattintva szintén az ügyfélkapu bejelentkező ablak, az "azonosítási ügynök" jelenik meg. Bejelentkezés után a nyomtatvány és csatolmányai azonnal továbbításra kerülnek. A sikeres kézbesítésről a tárhelyünkre visszajelzést kapunk.


E - Papir



A hatóságokkal történő kapcsolatfelvételt, ügyintézést könnyíti meg a szolgáltatás, mert anélkül tehetünk bejelentést, kérhetünk intézkedést, hogy személyesen meg kellene jelennünk. Az Ügyfélkapun keresztül történik a levél küldése és a személyünk azonosítása is. E-Papir-on keresztül azoknak a hatóságoknak, szerveknek küldhetünk levelet akik regisztráltak, vagyis a listán szerepelnek. (Önkormányzatok, Rendőrségek, Ügyészségek, Kormányhivatalok - Gyámhivatalok, Katasztrófavédelem, Végrehajtók, Ügyvédi Kamarák, Járási Hivatalok, Mérnöki Kamarák, Rendőrségi Szabálysértési Hatóságok, Közterület Felügyelet, NAV, stb.) 


A "bejelentkezés" gombra kattintva azonnal az "Új levél írása" oldalra jutunk, ahol az Ügyfélkapus adataink mellett a választható ablakok és a "Tovább a csatolmányokhoz" menü jelennek meg. 


A "Címzett" legördülő listát válasszuk ki először és keressük meg azt a hatóságot, hivatalt akinek a levelet szeretnénk küldeni. Ha a nevet begépeljük, beadja a szűkített listát, próbálkozhatunk a név begépelésével, ha nem lesz találat, akkor türelmesen görgessük végig a listát. 


Ha kiválasztottuk a címzettet, akkor válasszunk az "Ügytípus" közül, így elkerülhetjük, hogy "ledobjon a rendszer" mert olyan ügytípust választottunk ami ahhoz a címzetthez nem rendelhető hozzá. Ezután a "Témacsoport" automatikusan kiválasztódik, majd kattintsunk a "Tovább a csatolmányokhoz" gombra. A kötelezően kitöltendő mezőket a kérdőjelre húzott egérrel láthatjuk, de a rendszer vissza is jelez, ha nem töltöttük ki, addig nem tudunk a csatolmányokhoz tovább lépni. 


Ha feltöltöttük a dokumentumokat, fájlokat, akkor egyenként hitelesítsük Őket a "Hitelesítés" gombra kattintva, majd a "Tovább a véglegesítéshez" gombbal elvégezhetjük a levél küldését.


Judy Tailor

London, 2019.09.14.